Handen på hjärtat, har du en dokumenterad plan som beskriver hur du och din kund ska interagera 6-12 månader framåt?
Många företag jag träffar prioriterar inte relationen med säljaren särskilt högt och anledningen är ofta att de inte tycker säljaren tillför något nytt utan helst vill prata om det egna produkt/tjänsteutbudet.
”Tjat är en underskattad utbildningsmetod” är ett av mina favoritcitat och jag vill därför påminna om vikten av att ha en säljplan som du och din kund är överens om. Planen bör förutom sedvanlig fakta om kunden och alla kontaktpersoner innehålla ett antal viktiga frågeställningar t ex;
Tanken med planen är att tydliggöra syftet med våra kundmöten dvs. vad ska vi börja med, vad ska vi fortsätta eller sluta med. För att hjälpa kunden med att öka deras omsättning/vinst eller hjälpa dem att få nöjdare medarbetare eller varför inte färre problem måste vi förstå och kunna kommunicera vår kundnytta och få kundens accept på detta. Planen blir din karta framåt och du undviker att arbeta känslostyrt utan målstyrt.
Den vanligaste orsaken till att kunderna byter leverantör är lågt intresse eller icke kommunicerad kundnytta. Du bestämmer om säljplanen kan vara ett verktyg för att vidmakthålla/öka din försäljning till dina kunder, mitt stående tips är sätt igång och gör.
Lycka till och glöm inte att säljträna.