Det finns i rådande konjunkturnedgång två viktiga saker som varje företagsledare och säljare bör fundera på:
Visste du att enligt en nyligen genomförd undersökning från Svenska Exportrådet så är Svenska företag sämst i Europa på att behålla sina befintliga kunder. Anledningen är allt som oftast avsaknaden av nyckelkundsplaner och att de inte hör av sig tillräckligt ofta.
Under 2008 var det många bolag som sent upptäckte ordernedgång via sina OLF system, inte genom personlig kontakt med sina viktigaste kunder, vilket får mig att utbrista ”av historien lär vi oss att vi sällan lärt oss något”.
För att undvika att detta beteende återupprepas krävs två viktiga saker:
Var ska jag börja leta nya kunder?
En ofta förbisedd möjlighet är att kontakta nya personer hos befintliga kunder och detta ska naturligtvis utvärderas. Om det är helt nya kunder som önskas får du här en lista på var du kan börja leta:
Det finns naturligtvis ännu fler bra sätt att agera på och det är just det jag vill åstadkomma med denna artikel – att du ska agera för att sedan få nöjet att se dina konkurrenter reagera.
Lycka till och glöm inte att säljträna.