En god vän fick nyligen beskedet att han skulle få nya arbetsuppgifter och ansvarsområden vilket fick honom att fundera på att söka ett nytt jobb.

Han började söka information på LinkedIn avseende vilka kontakter han hade som eventuellt var intresserade av att ta en diskussion eller rentav kunde rekommendera honom för presumtiva arbetsgivare. Ett mödosamt arbete tog sin början då han hade 100-tals kontakter att gå igenom och inte blev situationen bättre när han insåg att han inte visste exakt vem han skulle vända sig till om han t ex:

  • behöver utmana sin komfortzon
  • vill brainstorma, dela och diskutera idéer
  • behöver hjälp med att lösa en ekonomisk situation
  • vill dela med sig av obekväma saker eller få hjälp att lösa en konflikt
  • behöver få inspiration och ha lite kul
  • vill få hjälp och tips avseende nya kunder
  • behöver hjälp med juridiska eller personalfrågor
  • vill ha koll på exakt vilka personer som är hans bästa referenser
  • behöver information om vilka olika typer av nätverk det finns
  • vill fördjupa sina relationer till nya nivåer
  • behöver hjälp med att strukturera upp sitt eget referensnätverk

Hans tre viktigaste insikter var:

  • Avsaknaden av planer och strategier för sitt eget nätverkande
  • Har inte medvetet valt ut vilka som ska ingå i hans referensnätverk
  • Inte utbildat sitt referensnätverk i hans vision och väg framåt och vice versa

Han är nu i full färd med att för honom identifiera rätt människor och att ta fram en proaktiv strategi för sitt kommande referensnätverk.

  • Hur fungerar ditt nätverkande?
  • Vad är ditt mål, vad vill du uppnå med ditt nätverkande?
  • Vad blir skillnaden om ditt referensnätverk börjar arbeta för dig?

Lycka till och glöm inte att säljträna.

Intressant? Dela inlägget!

Relaterade inlägg